Маленька ідея — великий бізнес

Маленька ідея — великий бізнес

Не всім геніальним ідеям судилося втілитися у життя. Виною цьому — відсутність фінансування, неправильна організація процесів та не належні майданчики, де був представлений продукт. В Україні спостерігається справжній бум на стартапівські проекти. Ми розібралися: як, де та яким чином реалізувати свою ідею.

Текст: Дар’я Герман

Уперше термін «стартап» був використаний виданням Forbes у 1976 році, яким позначали компанії з короткою історією операційної діяльності. Та з 1990 року поняття закріпилося і набуло значення новаторської ідеї, що вирішує нестандартні завдання.

Стартап — це інноваційний проект, та, як і будь-який вид підприємництва, потребує хорошого бізнес-плану, аби вдало реалізувати його у майбутньому. Стів Бланк — відомий американський підприємець (його називають Хрещеним батьком Кремнієвої долини) та засновник восьми успішних стартапів, присвятив книжку реалізації інноваційного проекту. У його роботі «Чотири кроки до осяяння» визначені такі основні етапи:

  • Виявлення споживачів. На цьому етапі потрібно відповісти на запитання: «Як стартап розв’яже конкретну проблему?».
  • Верифікація споживачів. Етап перевірки гіпотез та підготовки плану маркетингової стратегії, продажів, а також пошук зацікавлених інвесторів. У разі якщо проект отримав невдачу на цьому етапі, потрібно повернутися на крок назад для виявлення істинних майбутніх споживачів.
  • Залучення споживачів. Після доведення, що продукт справді корисний для аудиторії, стартап переходить до залучення інвестицій у маркетинг та продажів самого продукту.
  • Створення компанії. Це кінцевий пункт стартапу — створення повноцінної структури для свого проекту та вибудовування подальших бізнес-процесів для розвитку продукту чи компанії.

Помилки та успіх

Українці перебувають у почесному списку вдало реалізованих стартапівських проектів. Мало не щодня з’являються новини про залучення багатомільйонних інвестицій, як, наприклад, проект Git Lab: його автор Дмитро Запорожець залучив 20 млн $ від Google Ventures. Подібні повідомлення сприятливо впливають на впевненість початківців: складається враження, ніби великі компанії самі полюють на вдалі ідеї. Частково — це правда, та молодим підприємцям варто бути напоготові і знати декілька правил. Чого не можна робити, якщо ви хочете вдало реалізувати проект читайте далі:

  • «Сира» ідея. Перед тим, як виходити на такі майданчики, як Kickstarter (одна з найбільших платформ для представлення стартапів), потрібно мати хоча б прототип продукту, куди ви пропонуєте вкласти гроші. Як стверджує Олександр Сорока, президент Startup.ua, людей, які шукають 1 млн на реалізацію своєї ідеї, дуже багато. Та тих, хто зможе вибудувати реальний бізнес і показати прототип, куди вкласти гроші, — не так багато. Швидше за все, інвестор не погодиться вкласти кошти в неготову ідею.
  • Проблема, що розв’язується. Неодноразово інвестори відзначали — стартап має вирішувати реальну проблему, а не вигадану. Остання тенденція, що простежується, — проекти, сконцентровані на медицині. Чому? Тому що вони вирішують реальні проблеми зі здоров’ям.
  • Особистий контакт. Навряд чи хтось із нас полюбляє «холодні дзвінки» чи спам-повідомлення у себе на пошті. Так і зі стартапами. Якщо ви зацікавлені знайти свого інвестора — відвідуйте конференції, форуми та інші заходи, присвячені технологіям та інноваціям, де є чудова можливість познайомитися вживу з майбутнім інвестором і показати свій продукт у дії.

 

Innovation Market

Одним із заходів, що точно буде корисний для українських стартаперів, — II Міжнародний форум «Innovation Market», що відбудеться з 21 по 24 листопада у Києві. Зустріч покликана об’єднати інноваторів, вітчизняних та іноземних інвесторів і бізнесменів, представників влади для об’єднання зусиль з розвитку інноваційного ринку України.

Захід проходитиме під патронатом Кабінету Міністрів України та за підтримки Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства освіти і науки, Національної академії наук України, CSTEC — Китайського центру обміну науковою та технологічною інформацією. Основна мета — представлення найкращих інноваційних рішень у всіх сферах економіки України, а також пошук інвестицій для їх вдалої реалізації. На відміну від інших заходів, Innovation Market не має вузької тематичної спрямованості, а тому відрізняється як масштабом представлення інновацій — загальна площа понад 10 тис. м2, так і чисельністю цільової аудиторії, яка, за попередніми заявками, становитиме майже 5 тис. відвідувачів.

У рамках форуму Китайсько-Української наукової виставки технологій та інновацій вперше в Україні, під егідою CSTEC, свої напрацювання представлять понад 80 провідних наукових установ та виробничих компаній Китаю, серед яких: Huawei, China Railway Construction Heavy Industry, National Supercomputing Centerin Wuxi, New Material Research Institute та інші. Відбудуться україно-китайський круглий стіл та Networking для молодих підприємців і Форум україно-китайського співробітництва.

Молоді інноватори можуть скористатися можливістю продемонструвати свої досягнення у рамках конкурсу «Батл ВНЗ». Команди з університетів змагатимуться у вирішенні конкретних завдань, завчасно поставлених представниками топових інноваційних підприємств та місцевих органів влади.

«Майбутнім інноваторам я би порадив прислухатися до побажань, порад споживачів. Слухайте їх пропозиції і не бійтеся весь час пристосовуватися до нових умов»,— радить Дмитро Запорожець, засновник Git Lab.

Україна має чим похвалитися на ринку інноваційних технологій та має майданчики для вдалої їх реалізації: варто лише цим скористатися.